Media of Iraq

Media of Iraq Last updated on Tuesday 20th April 2010

All privately-owned daily newspapers were closed by a government decree in 1967.

In the late 80s, there were seven government-produced daily newspapers, the largest being ath-Thawra, which is issued by the Baath Socialist Party.

The government and the Ba'th Party own and control print, news agency and broadcast media. They generally do not report opposing views whether expressed domestically or outside the country.

Press and news agencies
"Iraqi News Agency" is the only news agency in the country and there are a few newspapers, all of which are state-controlled and some are on-line. There is a strong grip of control on the press and self-censorship within it. The main newspapers include:


The state TV operates two channels; Shebab (youth)TV is believed to be owned by Uday, the eldest son of president Sadam Hussein.

Following the lifting of ban on the country's access to TV satellites, Iraq launched an external satellite TV service in 1998.

Satellite TV can be received with a permit and there are Kurdish TV stations in the north.

Medium-wave and short-wave radio from Iraq has been severely curtailed, due to radio transmitters being targets of air attacks since and during the Gulf War.

The official state broadcasting corporation, "Republic of Iraq Radio", operates a main domestic service in Arabic, a Kurdish service as well as a Holy Quran service. Other domestic broadcasting stations include "Voice of Youth" radio, owned by Uday Saddam Hussein as well as a number of Kurdish radio stations operating from northern Iraq.

There are numerous radio services aimed at Iraq, one of which is "Radio Free Iraq" backed by the US government.

As you like 'Media of Iraq' you may also like following articles . . .

Media in Sudan

The Press There is a wide variety of Arabic and English publications, but they are, too, subject to censorship. Arabic newspapers include al-Ayyam, al-Ray al-'Aam, al-Sahafa, al-Khurtoum,...

Media in Morocco

Morocco has 12 daily national newspapers and many magazines. The international London-based Arabic daily Asharq Alawsat is also printed in Morocco. There are many radio channels...

Media of Yemen

The newspapers are both private and state-controlled, but the broadcasting service that operates radio and television stations are state-controlled. Radio broadcast stations AM 6, FM 1,...

The Amateur Radio Association of Bahrain

The Amateur Radio Association of Bahrain is the national membership organisation for anyone interested in radio communications and related subjects. The Association promotes interest in...

Media of Somalia

The government-owned Xiddigta Oktobar, published in Somali, is the only daily newspaper, with some periodicals in Arabic, English and Somali. Two government-owned radio stations, Radio...

Oman - Media

The local English language newspapers are the Times of Oman and the Oman Observer. Foreign newspapers and magazines are available in the larger hotels in Muscat and are usually about three...

History of Iraq: Saddam Hussein & the invasion of Kuwait

In 1979 the president, Ahmad Hassan al-Bakr, was replaced by Saddam Hussein, and once more the political situation flared into hostilities with Iran. The Iran-Iraq War, which began in 1980...